Preliminärt program 21 – 29 april

Wanderlost app – En app där man i med sin smarta telefon uppmanas att röra sig runt i staden och med foto svara på frågor och påståenden om vad man ser. Appen kommer innehålla ögonöppnare och reflektioner. Nyproducerad för Kristianstad.

Platsens Poesi / Genius Loci – ett verk där man med VR glasögon och ett ljudcollage kan uppleva staden Kristianstad med nya ögon. Nyproducerad för Wanderlost, kommer visas i Konsthallen.

Videovandringar – ett videoverk där man bokstavligt följer i några Kristianstadbors fotsteg genom centrala staden och tar del av deras berättelse. Malmöbaserade gruppen Bombina Bombast skapar denna upplevelse.

Icke-Platser – en fotografisk serie som lyfter fram mellanrummen och de tomma ytorna i stadsrummet. Foto från svenska och europeiska platser/städer.

Guidade turer – under 90 minuter kan man följa med sju medvandrare på en upplevelsepromenad i centrala Kristianstad. På turen guidas man i Wanderlost världen, möter både dolda och öppna verk.

Fictioning / Så låter Kristianstad – ett ljud- och collageverk som skapades på workshopen ledd av Petra Lilja och Ola Ståhl.

Ideal spaces –  Består av 7 stycken video sekvenser som alla är rekonstruktioner av ideala rumsligheter genom historien. Verket är gjort av gruppen Ideal Spaces som består av Ulrich Gehmann, Matthias Wöllfel, Michael Johansson, Andi Seiss, Alexander Kadin och  premiär på Arkitekturbiennalen i Venedig 2016.

Open World – Brittiske fotografen Ollie Ma har skapat en bildserie där verkligheten och det digitala smälter samman genom att använda scenerier ur dataspelet Grand Theft Auto V.

Forensic Fantasies – Foto och videoverk som tyska konstnärerna Linda Kronman & Andreas Zingerle skapat ur återvunnet material på hårddiskar som slängts som elektroniskt skräp i Västafrika. Data som denna används för utpressning och andra databrott av illegala nätverk på nätet.

Shell Performance – är ett verk från 2016 av konstnären Martin Rieche. Installationen består av en programvaran konst tar sitt visuell estetik från ASCII-konst. De hårddiskar (som en gång tillhörde oidentifierade personers datorer) innehåller bilder, kommersiell musik som MP3-filer samt personliga (ibland mycket känsliga) text- och bildmaterial, – den data som matas in i algoritmen exponeras på monitorer på ett helt textbaserat och kodifierad sätt.